wtorek, 26 czerwca 2012

Jedzmy kwiatki: CHABRY. Co suszyć i jak suszyć by były niebieskie.


Chabry, intensywnie niebieskie, znamy wszyscy jako popularny chwast zboża.
Czy wiecie, że można płatków kwiatów użyć do herbaty? Nie wiem, czy należy robić herbatkę z chabrów samych, ale jako dodatek na pewno może być. A jak się rymuje: herbatka z bławatka.
Jeśli przyjrzycie się mieszankom herbat, takim ze sklepów herbacianych, to w tych, gdzie są płatki kwiatów możecie je zobaczyć - ususzone, ale nadal obłędnie niebieskie płatki chabrów.

Kiedy robiłam zdjęcia do tego odcinka, to w obu moich aparatach fotograficznych balans bieli nie radził sobie z tak intensywnym niebieskim. Nawet w tym aparacie, który uchodzi za przodownika, jeśli chodzi o ustawianie balansu kolorów. Nic z tego. Aparat usiłował „wyrównać” i potem zdejmowałam ręcznie nadmiary innych kolorów, tak by przywrócić właściwy, naturalny, intensywny odcień.

Co suszymy?
Duże płatki boczne. Środkowych, krótkich, małych i ciemnych nie odrywamy.

Jak ususzyć, żeby nadal były tak niebieskie?
Cała tajemnica suszenia chabrów polega na tym, że trzeba to robić w cieple. Inaczej zbledną. Należy oberwać płatki, te brzeżne, duże, niebieskie, i na talerzu lub blasze podgrzać. Źródłem ciepła może być piec, blacha kuchenna lub piekarnik, wszystkie wersje dobre.

Zaletą suszenia jest krótki czas – płatki są tak delikatne i cienkie, że ususzenie talerza płatków zabiera mi od 1 do 10 minut.

Wadą – jeśli podgrzewamy, to przy zbyt wysokiej temperaturze płatki będą chciały się przypalać i przylegać do dna naczynia. Ja używałam blachy pieca rozgrzanej na tyle, by z trudnością dotknąć ręką, na tym stawiałam metalowy talerz i często mieszałam widelcem. Jeśli bardzo chciały przywierać, to podkładałam coś pod blachę, choćby metalową łyżeczkę, żeby odsunąć od ciepła, oraz mieszałam częściej. Całe suszenie trwa na tyle krótko, że łatwo tego dopilnować, wystarczy kilka minut i gotowe. Jeśli używasz piekarnika, czy kuchenki to po prostu odsuń na chwilę od źródła ciepła i pomieszaj, i już. To bardzo wdzięczny obiekt do suszenia, bo szybciutko mamy gotowy efekt. A jakie niebieskie! Jeszcze bardziej niż świeże kwiaty!!!  Popatrzcie na zdjęcie poniżej. I do tego bardzo przyjemnie, owocowo i słodko pachną.

Jak transportować ziele?
Urwany na polu bukiet można po prostu nieść w ręku, albo wsadzić w kosz czy łubiankę, ale lepiej nie chować do foliowej torby, bo się zaparzą płatki. Potem można wsadzić do wazonu, żeby nie zwiędły. Oberwać płatki tuż przed suszeniem. Można obrywać następnego dnia, jak już się odpocznie po spacerze, a tymczasem piękny niebieski bukiecik sobie stoi i cieszy oko… To kolejny miły aspekt.

Ile czasu kwitną chabry?
Lepiej nie trzymać bukietu zbyt długo, bo po dwu trzech dniach kwiaty starzeją się i bledną. Jeśli tylko zaczynają blednąć, natychmiast obrywamy bukiet, te które już zbladły: wyrzucamy.

Natomiast jeśli chodzi o to, ile miesięcy kwitną w polu – to kwitną do jesieni, z tym, że przełom wiosny i lata to okres, gdy jest najwięcej kwiatów, potem już chabry wiążą nasiona i kwitnienie jest zahamowane, ale też znajdziemy kwiaty, tylko mniej. A po żniwach oczywiście zostaną już tylko na miedzach i obrzeżach. Początek lata to dobry czas na ususzenie płatków.

1 komentarz:

Joanna M pisze...

Bardzo ciekawy artykuł. Tego własnie szukałam :) Dziękuję :)